Wednesday, August 14, 2013

Ikan Siakap Masak Stim via Pemanggang Ajaib



Amik kau panjang betul tajuknya. Hehe. 


Time bulan puasa mesti masing2 kering idea nak masak apa dah kan. Saya tiba2 je teringat nak stim ikan je untuk berbuka, tak lalu dah makan lauk yang bersantan dan heavy dengan masin pedas semua. Oh ye, ni masak masa bulan puasa haritu. Hikhik.


Saya saje nak try stim ikan guna pemanggang ajaib. Malas nak ambil pengukus yang duduk dalam cabinet mana pun taktau la. Leceh la dengan bertingkat2 lagi kan. Jadi mari kita try masuk dalam ni aje. 





Basuh ikan siakap bersih2. Letak air. Masukkan tomato, cili merah, halia, bawang putih, serai dan bawang merah yang telah dihiris. Masukkan air limau kasturi dalam 10 biji ke. Air je tau takmau biji. Nanti pahit. Last sekali masukkan sos tiram 1 sudu. Oh ye jangan lupa perasakan dengan garam. Pastu jadi la macam gambar kat atas ni. Masak atas api sederhana besar dalam 10 - 15 minit ikut size ikan ye. Saya masak 2 ekor besar pulak tu, 15 minit tutup api.





Tadaaa! Lepas dah masak, salin dalam bekas elok2. Tuang kuah dan bahan2 tadi. Tabur daun sup atau daun bawang untuk jadi wangi. Hasilnya memang tak sangka sedap la. Ayah makan bertambah nasi sebab sedap. Adik2 pun puji. Yang tak makan ikan pun boleh jadi suka. Ada yang cakap, "Nape Keklin tak pernah masak macam ni pun? Sedapla". Hikhik. Baguslah sedap. Boleh masak lagi. Sonang yo. Memang berguna betul la pemanggang ajaib ni. =)


So siapa yang ada pemanggang ni boleh la try. Masakan sihat ni tau. Takda minyak melainkan minyak ikan tu sendiri. Sesuai untuk orang berdiet. Hehe. Oklah tu aje. Selamat mencuba! =)


No comments: