Wednesday, July 29, 2015

Tips Terbaik Menggayakan Topi



Siapa ada boyfriend / tunang / suami yang suka pakai topi, angkat tangan!

Dalam dunia fesyen, aksesori adalah fashion item yang sangat penting. Ia mampu menyerlahkan penampilan seseorang untuk kelihatan lebih menarik. Topi adalah antara aksesori yang sering menjadi pilihan lelaki untuk bergaya.










  
Kenapa saya cakap macam tu? Kerana, berbanding aksesori lain, topi amat mudah untuk digayakan dan dipadankan dengan bermacam persalinan / outfit.
Meh saya kongsikan beberapa tips mudah menggayakan koleksi topi lelaki.







 1.   When it comes to choosing the beanie, try to consider getting a neutral colour. Bright colours and vivid prints may look somehow 'childish' and make your style look less stylish. Black, white, grey and brown work best and are more versatile.


2.   A simple knit beanie always looks more classic and stylish. Men have to know to stay away from styles with zippers, pompoms, bead work, decorations and embellishments.


3.   Opt towards loose-fit style beanies because beanies with elastic in them usually tend to tighten around your forehead. I found it uncomfortable and it would leave a red line across the skin and not to mention that a tight-fitting beanie looks less fashionable sometimes.


4.   For a fun little twist on your everyday look, try to add a little twist in the back. Wear it over your forehead and give it a slight fold in the back. Some called it the Peter Pan style but it works well and look stylish too.


Menarik kan? Jom tengok koleksi topi lelaki yang sangat affordable dan mengancam! 
Confirm boyfriend / tunang / suami korang akan jadi bertambah handsome.

Tuesday, July 7, 2015

Salad Wrap For Diet


Ewah ada hati nak post resepi for diet kengkonon. Hikhik.

Alkisahnya kan kita nak cuba takmo makan nasik je keje. Cuba cut carbo. Bukanlah sepenuhnya tapi at least dapat kurangkan pengambilan carbo dan gula, secara tak langsung badan kita akan bakar lemak yang ada untuk menghasilkan tenaga. Kalau kita load carbo dan gula, badan akan bakar carbo dan gula tu untuk tenaga. Maka takda can la lemak yang terkumpul ni nak digunapakai. 
Haaaaa. Nampak?? Macam terror sangat. Tapi ni la yang orang bagitau saya. Kalau dia tipu, saya tak tahu la eh :P

Ok, ni antara alternatif saya dari mengambil roti atau nasi. 



Saya buat salad wrap. Sebab kena makan protein dan sayur. Hijau2 ni perlu.
Perap ayam mengikut citarasa sendiri, dan bakar.
Basuh kelopak salad pilihan anda.
Hiris atau koyakkan daging ayam yang telah masak.
Gaulkan dengan mayonis untuk rasa lebih enak. (Atau apa2 sos pilihan anda)
Letak atas daun salad tadi. (Lihat gambarajah)
Ok siap!
Masa nak makan, just wrap je isi ayam dalam daun salad tu dan NGAP.


Rasa dia? Serious sedap dan mengenyangkan. Saya buat seketul ayam je dah ok. Kalau rasa tak cukup, buat la 2 ketul ayam ok? Makan protein banyak2 takpe kan. Cuma boleh kurangkan mayonis (sos) untuk lebih sihat.


Selamat mencuba!

Tuesday, June 30, 2015

Telur Gulung For Sahur


Saya dah stop makan nasi time sahur dari minggu lepas hari apa tah tak ingat. Al kisahnya saya try pakai baju kurung lama, ada baju yang dah ketat, ada yang ok. So masa pakai baju yang ketat tu timbul la kesedaran dan keinsafan bahawasanya memang badan saya adalah makin besar. Bukan je badan, muka pun dah membulat. Bila selfie semua nampak huduh!

Jaaaaadi, kita kunun2 diet atkin la. Tapi tak berapa nak atkin sangat sebab makan jugak karbo sikittttt dan air manis sikittt. Tak kisahla kot kan. Slow2 la.

Ni antara menu saya time sahur atau berbuka. Antara menu ye, bermaksud bukan la makan ni je. kalau sahur, saya tetap makan kurma dan minum air oat. Di samping itu meratah lauk lauk yang mak masak. Sama juga berbuka, tetap makan kurma dan lauk2 yang ada. Bukan je lauk, kengkadang kuih muih yang ada pun aku telan! :P




Saya namakan dia telur gulung sebab rupabentuk dia. 


Senang je nak buat beliau ni. 
Goreng telur macam biase, buat nipis jangan tebal sangat (pusingkan pan bagi dia rata secara nipis). Tak payah balikkan, Agak2 dah masak tu angkat je letak atas pinggan. 
Lepas tu letak salad apa2. Letak kat tepi je tau? Sebab kita nak gulung dari tepi.
Lepastu bole la letak isi daging ayam atau sosej. Nak sedap lagi tumis la dengan bawang dulu ayam tu, perasakan mengikut selera masing2. 
Pastu letak mayonis /gaulkan dengan isi ayam atau sosej tu. 
Masa panas2 tu sila lah gulung. Hati2 jangan kuat sangat sampai terkoyak. Isi jangan letak banyak sangat lah, dah pro nanti baru sumbat banyak2. Hehe. 

Tu saje! Mudah bukan?? Rasanya pun sedap dan mengenyangkan. Guna sebiji telur pun dah cukup. Tapi kalau nafsu adalah luar biasa, buat dua gulungan, means dua biji telur. 

Ni je saya nak share, nanti rajin saya share lagi resepi lain. Boleh la jadikan idea kalau malas nak makan nasik kan. 

Tata! =)

Tuesday, June 23, 2015

Makanan Sahur Untuk Orang Gastrik



Assalamualaikum, Alhamdulillah berkesempatan kita bertemu di bulan Ramadhan yang mulia ini.
Ok dah dah jangan nak skema sangat ayat. Hikhik.


Tak sangka akhirnya saya tergerak nak update blog setelah sekian lama bermalas malasan. Yang jadi malas tu bukannya apa, bila kita tahu ada orang yang tak sepatutnya baca blog kita. Tu yang jadi nyampah tu. Dia bukanlah nak baca sangat pun, lebih pada nak stalk je. Double nyampah. Kita dah la jenis bukan promote blog. Yang terjumpa pun tak sengaja je. Kawan2, family, boipreng, scandal, temantapimesra, semua la tak tahu si debab ni rupanya ada blog. Kalau diorang terjumpa nasib laaaaaaa. Dunia ni kan kecik je. 


Hari ni saya nak share pengalaman saya bersahur. Masa kecik dulu tak sahur pun steady lagi. Tapi bila dah dewasa ni, dah start makan ubat kurus pelbagai jenis (ada hati nak kurus konon, tapi takkkk jugak kurus), mula la datang penyakit gastrik la migraine la angin la. Padahal dulu2 takda pun penyakit ni semua. Padan muka, rasakan! 


Paling teruk 3 tahun lepas la saya langsung tak boleh puasa. Walaupun makan nasik 2 3 pinggan masa sahur pun, kul 10 pagi saya dah tersangat KO sampai muntah, pening, tak boleh bangun, kepala rasa nak pecah, berpeluh2. Sudahnya terpaksa buka puasa pastu slowly dia akan pulih seperti sediakala T___T


Sesiapa yang senasib dengan saya yang susah sangat nak puasa sebab gastrik teruk + migrain teruk boleh la cuba try test.


Setiap kali sahur saya akan buat oat.  Bukan yang 3 in 1 tu, ni bikin sendiri. 1 cawan air panas, 3 sudu oat, 2 sudu nestum, susu pekat. Jangan pekat sangat nanti susah nak minum. Kalau nak buat pekat boleh jugak, jadi macam gambar bawah ni. Terpulang ikut selera la. Biasenya time sahur ni nak cepat tak dan nak potong buah la cedok2 oat la. Minum kan laju je zasss terus habis.




Lepas tu saya akan makan nasik sikit sebab family suruh makan. Sikit je tau macam sesenduk je. Elakkan makanan pedas, masin dan masam. Tolongla jangan makan pedas dan masam time sahur. Time berbuka takpe.


Dan sebagai penutupnya, Saya makan kurma dalam 1 atau 3 biji. Lagi bagus kalau dapat makan 7 biji. Tapi biasanya saya makan sebiji jek sebab dah terlampau kenyang banyak sangat sumbat dalam perut pepagi tu. Pastu pastikan minum air lebih kurang 2 - 3 cawan. Jangan lebih. Air kosong ye bukan air manis. 


Ok dah, tu je. Insya Allah tahan sampai berbuka steady je lagi takda pening, takda gastrik, Cuma tekak haus la kalau cuaca panas. Tu biasa la kan, tak haus tak puasa namanya.


Tahun lepas saya just makan oat cicah dengan biskut weetameal je sebab duk rumah sewa, tak kuasa nak masak nasik la bagai. Pun tahan jugak. Pendek kata oat ni memang buat rasa kenyang lama. 




Ni ada orang share kat pisbuk. Memang ada betulnya jugak kan. 


So sesiapa senasib dengan saya bolehla cuba, harap korang boleh puasa macam orang normal. Takdela senget je kepala bila dah tengah ari tu. Pastu terbaring je macam sakit teruk. Kesian.. Huhu.