Monday, June 11, 2012

Jom Puasa Jom?



Assalamualaikum semua. Hari ni saya puasa tau. Baru timbul kesedaran nak ganti puasa. Huhu. Tapi kan, setan ni macam sengaja tau nak uji saya. Tetibe je semalam perut saya banyak sangat angin. Duk sendawa sakan pastu pening kepala sebab angin dah naik atas kepala. Tapi saya tak peduli, fikir2 macam takda alasan je nak sakit, saya gagahkan jugak puasa harini. Dan alhamdulilah sekarang masih berpuasa. Lagi 2 jam nak berbuka. Yay!


Tapi saya tersilap langkah la. Pagi tadi saya bersahur dengan nestum je. Hasilnya pukul 1 tadi saya dah nak muntah perut berasid dan kepala sangat pening. Sampai sekarang :(
Patutnya saya minum oat + nestum. Baru la tahan sampai ke petang. Saya memang ada gastrik tau dari kecik. Dulu time sekolah memang tak pernah sahur. Just bukak mata teguk air sebelah katil je, tido balik. Hehe. Tu pun by tengah hari saya dah pening nak muntah dan tak larat langsung. Tido pun tak boleh. Kalau sahur makan nasi 2 pinggan pun sama je keadaannya. Sadis kan? 


Nak dijadikan cerita, last year masa duduk rumah sewa, saya sahur minum nesvita yang campuran oat dengan nestum tu. Sebab roomate ajak bangun jugak sahur. Pastu cicah dengan roti atau biskut sikit. Amazingly sampai petang saya cargas tak lapar langsung dan sangat happy la. Siap sebelum maghrib tu boleh basuh bilik air lagi. Dasat kan? Tapi kesian la, dah merana berpuluh tahun, dah hujung 20-an baru dapat cari solutionnya. Huhu.


Jadinya, kat rumah sewa baru ni, oat dah ada, nestum ada, kene beli susu la untuk buat air bersahur nanti. Minggu ni nak puasa at least 2 hari ikut kemampuan. Harap2 boleh lebih. Hehe. Tapi yang boringnya sahur sorang, berbuka pun sorang2. Kalau kat rumah family tu, orang yang tak puasa pun teman sahur n berbuka sesama. Best sangat! 


Nak makan apa ye untuk berbuka? Bihun cantonese dengan satay ayam lah. Menarik tu! Hikhik. 

6 comments:

cik nurulan said...

jom ganti puasa..tp cik nurulan xblh terima la oat tu..biasa cik nurulan sahur neslo suam ngan roti bakar ajerk..n make sure malam tu bykkan minum air masak..**cik nurulan pon ada gastrik jugak..

Izzatul Azma said...

Elyn !! Kita pun baru nak gigih ganti puasa t_t

-eLyNhere- said...

nurul ain nordin,

dah try dah minum milo cecah roti. tak jalan jugak. pening melampau. oat jugak yang berkesan. huhu. memang la dia kembang semacam je kan, kene pandai olah makanan kite supaya tak boring. ewah mcm rancangan masakan :P


iza,
hahaha takpe sempat lagi ni. jom jom! :)

cryclown said...

huhu..lm tak dgr cite yerk..
selamat berbuka:)

cik nurulan said...

hihihi..nnti elyn buat la entry khas untuk meng'olah' oat supaya rasa sedap..nnti blh la kita try =)

-eLyNhere- said...

cryclown,
hehe cekgu bz kot :P


cik nurulan,
insyaAllah.. hehe :)