Thursday, December 20, 2012

Spaghetti Bolognese



Kali ni nak share macam mana saya buat spaghetti bolognese saya. Dulu memang tak suka sungguh makan bolognese ni sebab pernah rasa kat kedai, macam rasa ubat antibiotik. Sejak tu pangkah terus, sampai la dah besar. Bila ada potluck kat ofis, sorang kakak tu masak kuah bolognese sendiri, saya try la sebab nampak menarik je kaler dia merah menawan. Ha time tu la terus jatuh cinta. Sedap rupanya bolognese ni, takde pun rasa antibiotik ke apa ke. Maka terus saya google resepi dan bikin sendiri kat rumah =)





Ni yang latest saya buat. Sebenarnya bahan tak cukup dan agak cair jugak hasilnya. Tapi saya nak tunjuk jugak sebab dia ada bawak kawan datang bersama, iaitu meatballs! Kami guna daging korban untuk buat meatballs dan kuah bolognese tu. * Haaaa nampak tak berapa lama punya gambar simpan ni? TIme raya haji aritu ye kawan-kawan.. hikhik*





Ni meatballs yang di bakar di dalam oven. Nampak lebih real dan menarik. Oh ye, saya letak cheese kat dalam meatballs tu. Nyums.





Yang ni pulak meatballs yang sama tapi di goreng deep fry. Dek kerana adik saya tak sabar nak tunggu yang dalam oven, dia nak cepat masak, dia goreng je. Sabar je la. Rupabentuk agak lari sikit la, macam anak angkat meatballs je rupa dia. Tapi rasa sedap je la kan. Ala apa lagi nak rasa, mestila rasa daging + cheese + masin sikit. 

Baiklah, mari kita mulakan dengan resepinya.



Spaghetti Bolognese (6 orang makan)

Bahan:

500 gram spaghetti (sepaket)
500 gram daging lembu cincang (sepaket)
200 ml susu
1 labu bawang besar Holland
1 ulas bawang putih
1 tin tomato puri (besar)
5 biji tomato segar
1 batang carrot
2 batang celery
1 tin cendawan butang (terpulang nak guna cendawan apa pun, ikut selera masing2)
1/2 sudu besar oregano kering
2 sudu besar butter
Sedikit minyak
Garam dan gula secukup rasa.


Cara:

- Rebus spaghetti macam biasa. Campurkan minyak dan garam untuk perasa. Toskan.
- Panaskan butter dalam periuk besar dan dalam, masukkan minyak dan tumis bawang sehingga layu.
- Masukkan daging dan hancurkan sampai sekata. Masak hingga keperangan.
- Masukkan susu dan biar sampai meresap dalam daging.
- Masukkan tomato puri dan tomato segar (potong dadu)
- Masukkan 2 tin air (guna tin tomato puri)
- Masukkan daun oregano dan perasakan.
- Masak dengan api perlahan sampai pekat. Lebih kurang dalam masa sejam. Ikut citarasa sendiri ye.



Selamat mencuba ye. Saya suka sebab rasa dia masam manis. Tengah type ni pun kecur air liur dibuatnya. Slurp~


No comments: