Tuesday, December 11, 2012

Ginger Candy Yang Lazat


Siapa suka makan halia? Wooo mesti ramai tak suka kan? Hehe. Dalam family saya je ramai tak suka kalau tergigit halia. Kena potong besar-besar supaya diorang boleh asingkan before masuk mulut. Tapi sebenarnya halia bagus untuk buang angin kan? Sepupu saya cakap kalau nak kurus, rebus halia dalam 2 inci, lepas tu minum airnya tiap-tiap malam. Memang TAK la kan! Tak boleh la minum air halia macam tu je. Hehe. 


Tapi kalau makan asam halia, tekak saya boleh terima lagi. Hari tu tertengok kat tv omputih dia ajar buat ginger candy. Terliur la pulak. Senang pulak tu. Kan lately ni kan semangat nak kurus membuak2 kan.. Haruslah feeling makan halia, dapat buang lemak dalam badan. Ahaks. Maka saya pun try la kat rumah.





Ni hasilnya. Nampak selekeh sebab hiris guna pisau je. Sepatutnya guna alat tu lagi kemas potongannya. 
Senang je nak buat tau. 

Mula-mula, potong halia ikut kehendak sendiri la banyak mana. 
Pastu hiriskan halus-halus. 
Pastu rebus dalam air lebih kurang 5-10 minit. 
Lepas tu toskan airnya, simpan suku cawan air tu. 
Masukkan halia dalam periuk balik, campurkan air tadi dan masukkan gula sama banyak dengan kuantiti halia tadi. 
Masak sampai air gula kering. 
Kemudian keringkan dalam bekas / tray. 
Nanti dia akan jadi macam dalam gambarajah di atas =)


Kawan saya cakap macam halwa. Taktau la saya tak suka la halwa tu. Yang ni sedap lagi. Dan yang penting dia fresh, sebab kita sendiri yang buat, takde letak apa-apa bahan pengawet ke apa. 


Khasiatnya apa? Lepas makan dalam 4-5 slice, automatic perut memulas dan terus ke tandas! Hehe. Lepas tu badan rasa ringan. Ada orang sampai 2-3 kali ke tandas, ada orang sekali je. Dinasihatkan untuk permulaan, jangan makan banyak-banyak. Hikhik. 


Ok tu aje nak share hari ni. Blog ni dah jadi macam blog makanan la pulak. Tapi makanan je yang dapat menghiburkan hatiku, nak buek camno? Heee. Oklah korang, nak sambung tido. Hari ni kan Selangor cuti? Jangan jeles~ :P

2 comments:

Izzatul Azma said...

hehe elynn, kita suka sangat halia. mmg sengaja gigit2 klo dalam lauk tu. Yumssss sedapnya halia !!!

-eLyNhere- said...

Erk. Kita tak bole la gigit macam tu je. Tapi memang sengaja letak dlm masakan konon nak ambik khasiat je. Hehe.