Monday, November 12, 2012

Resepi Nasi Ayam Elyn Style



Saya sangat suka buat nasi ayam tau. Adik2 pun suka makan. Dah la senang je nak buat. Meh saya syerkan cara saya buat nasi ayam ye?





Resepi Nasi Ayam (6 orang makan)

a) Bahan untuk Sup :

1 ekor ayam
1 batang carrot (potong dadu)
1 batang celery (potong dadu)
1 inci halia (ketuk)
2 ulas bawang putih (hiris)
1 ulas bawang merah (hiris)

Cara : Rebuskan ayam dalam periuk berisi air. Masukkan carrot, celery dan halia. Bila ayam dah masak, angkat dan toskan. Goreng bawang merah dan bawang putih dalam kuali, dan curah dalam air rebusan tadi. Perisakan. Simpankan sedikit air rebusan untuk masak nasi.


b) Bahan untuk Ayam :

1 ekor ayam yang telah direbus
4 camca kicap manis kipas udang

Cara : Gaulkan ayam dengan kicap manis sampai sekata. Kalau kurang boleh tambah kicap lagi. Biarkan dalam 10 minit. Bakar dalam oven untuk 5 minit dengan suhu 180 celcius untuk bagi dia garing. Tapi jangan lama sangat nanti ayam tu kering dan keras, hilang jusnya. Lebihan kicap tadi boleh letak dalam mangkuk berasingan dan tambah sedikit sup untuk cairkan tekstur nya.


c) Bahan untuk Nasi :

2 camca besar butter
2 ulas bawang putih (hiris)
2 inci halia (hiris)
2 ulas bawang merah (hiris)
2 helai daun pandan
1 kiub ayam

Cara : Panaskan butter dalam periuk, tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia. Goreng sampai garing. Masukkan beras dan gaulkan hingga sebati. Masukkan air rebusan ayam tadi secukupnya. Masukkan daun pandan yang telah disimpul. Perisakan dengan garam dan letak 1 kiub ayam untuk lebih rasa sedap.


d) Bahan untuk Cili

2 biji tomato
1 batang cili merah
1 ulas bawang putih
1 camca sos cili

Cara : Masukkan semua bahan dalam blender dan blend sampai hancur. Tak payah letak air sebab tomato tu dah berair. Kalau nak pedas lagi boleh lebihkan cili atau letak cili api. Saya tak suka letak bawang putih banyak sangat sebab rasa dia kuat.



Dah siap. Boleh la hidang dan makan dengan salad atau tomato atau timun, ikut selera masing2 ye. Ini cara saya buat nasi ayam. Takda sedap mana tapi so far family makan dengan berselera. Olah ikut citarasa masing2 la ye tak? Sekian! =)


No comments: