Monday, November 9, 2015

Roti Telur Cheese Ala Muffin


Nampak tak sesuka hati bagi nama makanan? Ahaks.

Saya taktahu la apa nama sebenar dia ni. Tapi selalu la tengok orang buat beliau ni.


Sorry ade rentung sket. Maklumla first time buat. Dah la first time, pastu oven merajuk, pastu terpaksa gamble je tinggal dia dan bersiap nak gi keje. Dah bakar 10 minit tapi tak masak sebab oven tak berapa panas. Off dan on semula, tapi set api atas jek. Dan ni la hasilnya. Rentung belah atas, bawah tak garing. Huhu.

Bahan-bahannya : (Untuk tray 6 lubang)
Roti 6 keping *saya guna wholemeal sebab tu kaler gelap sket
Telur 3 biji
Susu segar 1/2 cawan
Tomato 1 biji 
Cili besar 1 biji (cincang halus) * tak letak pun takpe
Sosej (hiris nipis)
Daun bawang/sup
Cheese *saya guna cheddar 

Susun roti dalam tray. Saya rasa base roti tu kena tekan2 sikit supaya dia jadi nipis.
Pukul telur, letak garam sikit bagi perasa, pastu masukkan susu, kacau.
Tuangkan telur dalam tray.
Tabur cili,sosej kemudian tomato.*saya suka tomato kat atas bukan dalam acuan
Last sekali tabur cheese dan daun bawang. (saya takde daun bawang masa ni)
Pastu bakar dengan suhu 180c selama 10 minit api atas bawah. *depends pada oven memasing ok?

Pastu siap, boleh ngap panas2. Nak lagi sedap boleh makan dengan mayonis dan cili sos.

Ok sekarang dah terliur. 
Selamat mencuba! 
Bye.

No comments: