Friday, March 8, 2013

Ibu Collagen Rumpai Laut (Nak jugakkk..)



Al kisah.. Tayyiibb.. Al kisah tersebutlah kisah.. Tayyyibb.. Ok merepek. Alkisahnya, semua pakat makan rumpai laut pulak sekarang ni. Saya ingat kat fb dan blog je tengah haru biru, rupanya bila kenduri hari tu jumpa makcik2, diorang pun memang dah lama makan siap jual ready made tak payah sibuk nak rebus dah! Amboi advance tau. Dan yang paling best, mak saya pun dah start amalkan. Patut la muka nampak bersih cantik je. Amboi amboi amboi...


Jadi kita nak tengok je ke? Tengok je orang cantik? Biarkan je orang senang2 cantik, kita tengok je? Oh tidak ye. Dengan rakusnya mak saya dah paksa saya makan collagen tu jugak siap suh tepek kat muka before tido sebagai masker katanya. Jadi perlu ke melawan? Memberontak? Tidak ye. Saya turuti dengan tabah.


Rasa dia? Bau dia? Macam kepah yang dah busuk dan hanyir. Wek!!! Dah la saya memang tak suka makan seafood, dan tak suka makan daging yang hanyir, ikan yang hanyir, dan jugak kambing yang berbau. Saya memang anti bau la kiranya. Saya boleh makan ayam dan telur je sebab tak bau hanyir. Sebab tu la debab mampat badan sampai sekarang. Ahaks.


Ok, dipendekkan cerita, mak saya pun beli lah rumpai laut yang raw suruh saya rebus sendiri. Sebab sebelum ni asik beli readymade je kan, apa kata kite rebus sendiri pulak. Jadi mak saya beli yang kaler ungu gred AAA katanya yang paling elok la. Harga tak ingat. Muahahaha. Ok jom tengok gambo sat.





Memula kena basuh 3-4 kali ikut selera masing2. Lepastu rendamkan semalaman. Untuk kurangkan bau dia. Tapi air rendaman tu jangan dibuang ye. Boleh digunakan untuk rendam kaki atau tangan yang bermasalah. InshaAllah akan mengurangkan apa2 yang tak elok tu. Hikhik. Saya belasah je tu. Sebenarnya orang tu suruh rendam kaki, saya buat je la :P (kaler adalah berbeza sebab yang ni guna night mode, yg bawah guna auto mode. Fon murah la katakan..)






Lepas dah rendam secukup lama, basuhkan lagi 3-4 kali sesedap hati. Untuk sepeket tu saya guna 2.5 liter air. Rebus dengan api yang paling perlahan. Takmo sampai menggelegak tau. Nanti khasiat rumpai laut akan rosak. Saya campurkan daun pandan untuk bau yang lebih menggiurkan. Rumpai laut ni akan mencair bila terkena air panas. So kalau nak cepat, boleh gaulkan  dia. Rebus dalam 25 - 30 minit macam tu je ye. Lepas dah tutup api, tapis dan simpan dalam bekas yang berkenan di hati. Lepas tu simpan dalam peti sejuk. 


Rupabentuk dia lepas sejuk, macam lengkong / agar-agar. Lengkong berperisa sedikit hanyir dan berbau pandan. Untuk mengurangkan seksa, boleh campur dalam air oren atau air manis sebelum minum. Untuk orang yang sibuk mengira kalori macam saya, terus masuk dalam mulut, hancurkan dan telan sambil tahan nafas. Lepas tu teguk air sepuas hati. Lepas tu cepat2 makan benda yang berperisa untuk nyahkan bau hanyir yang melekat di sekitar mulut. Haha. Dan sebelum tido, tepek kat muka. Dia akan mengeras bila kering. Keras tu maksudnya kulit kita akan jadi tegang la. Tido je dengan bau pandan sampai esok pagi baru cuci. InshaAllah boleh cantik dalam masa 2 minggu.


Ewah ayat macam orang menjual pulak. Saya tak jual tau rumpai laut ni. Kawan2 boleh cari kat mana2, fb ke blog ke ramai yang jual. Ni pun mak saya beli kat ofis dia. Hehe. Khasiat dia banyak sangat tau. Kalau rajin boleh gugel. Saya malas nak tepek kat sini. :P


Ok tu aje nak bebel. Happy weekend uols! Takmo galok sangat tau, hati2! =)

No comments: